Danskerne elsker kaffe
I Danmark er kaffe mere end blot en drik – det er en livsstil, en essentiel komponent i dagligdagen, på arbejdspladsen og i vores sociale liv. Vores traditionelle brygning af filterkaffe har udviklet sig til en mangfoldig kaffekultur, som favner alt fra espresso til specialbryg.
Denne udvikling har ikke kun øget vores interesse for kaffe; den har beriget vores smagsløg og inspireret mange til at udforske og nyde et bredere udvalg af kaffevarianter. Resultatet er et vedvarende højt og stabilt forbrug, der afspejler kaffens vigtige plads i danskernes hjerter.
Danskerne drikker især kaffe i hjemmet og på arbejdspladsen, og vi er særligt glade for at drikke kaffe om morgenen. Dagens første kop kaffe er en essentiel del af mange danskeres morgenritual, hvor kaffens opkvikkende effekt er med til at sparke dagen i gang. Danskerne drikker dog primært kaffe pga. smagen og dernæst pga. kaffens opkvikkende effekt.
Danskerne bliver mere og mere bevidste i deres valg af kaffe og har en stigende interesse for økologisk og bæredygtig kaffe. Salget af økologisk kaffe er stigende over tid, dog med et lille nedadgående udsving pga. det seneste års inflation og stigende priser. I et studie fra 2019, hvor respondenterne blev bedt om at rangere vigtige faktorer i valg af kaffe, var 33% interesserede i økologisk kaffe, mens 40% markerede en interesse for bæredygtig kaffe. Interessen for økologisk og bæredygtig kaffe er større hos kvinder end hos mænd.
På de næste sider finder du de seneste tal for danskernes kaffeforbrug fra 2014 til 2023. Til venstre i menuen finder du Dansk kaffekultur i tal samt opgørelserne “Antal kopper“, som viser det imponerende antal milliarder af kopper kaffe, danskerne drikker derhjemme, mens “Volumen“, afslører tendenser i vores kaffeforbrug, målt i tons.
Det er værd at bemærke, at disse opgørelser udelukkende tager højde for kaffe købt i supermarkedet, hvilket indikerer, at vores faktiske forbrug, herunder kaffe nydt “out of home”, er endnu større. Dyk ned i tallene og bliv klogere på vores nationale kafferejse.