Nyheder

Corona har ændret danskernes kaffevaner

Selvom vi har købt meget mere kaffe hjem til privaten, faldt danskernes samlede kaffeforbrug i 2020. Det skyldes, at caféaftaler og kaffepauser har hørt til sjældenhederne og for rigtig mange helt har været aflyst. Faldet skal ses i lyset af, at kaffe ofte er et socialt samlingspunkt, og den øgede isolation har betydet, at vi har drukket mindre kaffe, fortæller formand for Dansk Kaffeinformation, Henrik Frellsen.

 

Danmark er en af de mest kaffeelskende nationer i verden, og kaffe er et vigtigt samlingspunkt for mange, men også her har corona sat et mærkbart aftryk og ændret danskernes forbrugsmønster. Danskernes kaffeforbrug faldt i 2020, i takt med at vi så mindre til hinanden pga. nedlukning. Det viser nye 2020-tal fra Dansk Kaffeinformation.

 

I 2020 drak danskerne samlet 28.830 tons kaffe i Danmark. Det svarer til et fald på 1.944 tons i forhold til året før. Omregnet til kopper giver det stadig svimlende 5,4 milliarder kopper kaffe, som sammenlignet med 2019 er et fald på 200 millioner kopper kaffe. I 2020 har der ellers været en stigning på ca. 10 procent i detailhandlen, men det er ikke nok til at modregne det fald, der har været i salg til virksomheder og restauranter i tiden med corona-nedlukning.

 

”Kaffe er en fast integreret del af danskernes hverdag. Vi drikker kaffe sammen med gode kollegaer på arbejdet og mødes på café med venner og veninder ude i byen. Selvom mange formentlig føler, at de også drikker meget kaffe derhjemme, så viser opgørelsen at det sociale element har en forstærkende effekt. I tiden med corona og meget hjemmearbejde nåede vi ikke det samme antal kopper kaffe, som når vi går på arbejder eller har et normalt og aktivt socialt liv ude i byen,” forklarer formand for Dansk Kaffeinformation, og direktør i Frellsen Kaffe, Henrik Frellsen.

 

Hele bønner og instant kaffe i vækst

Formalet kaffe er stadig den kaffe, danskerne drikker mest af, og den udgør mere end 50 procent af det samlede salg. To andre kaffevarianter, er i kraftig vækst. De hele bønner er populære og udgør en vækst på omkring 20 procent i 2020. Den hurtige instant kaffe er også i flot vækst og danskerne bryggede mere end 120 millioner kopper instant kaffe i sidste år.

 

I begyndelsen af 2021, hvor Danmark fortsat er i en omfattende nedlukning, bekræftes billedet af vores kaffeforbrug fra 2020. Men Henrik Frellsen er overbevist om, at volumen i kaffesalget igen vil stige, når samfundet er tilbage til normalen og åbner op igen.

 

”Vi glæder os alle til igen at nyde en god kop kaffe sammen med familie, venner og kollegaer. Kaffe er et naturligt samlingspunkt – på arbejdet, hjemme og i fritiden. Det er et faktum, der ikke ser ud til at ændre sig.”

 

PDF // Pressemeddelelse og omtale i FødevareWatch.

Er du lærer?

Dansk Kaffeinformation tilbyder et spændende tværfagligt undervisningsforløb om kaffe. Materialet er udviklet til eleverne i udskolingen og inddrager elementer fra geografi, biologi, samfundsfag og historie. Eleverne vil i materialet stifte bekendtskab med bl.a. handel og råvarer, sundhed, dyrkning og høst samt kaffens historie og rolle i samfundet.